
I gamle dage så var der jo ikke nogen chance for at skulle i krig, hvis man havde været værnepligtig. I dag er det lidt mere “spændende”.

I gamle dage så var der jo ikke nogen chance for at skulle i krig, hvis man havde været værnepligtig. I dag er det lidt mere “spændende”.

Ville agrivoltaics virke på vores breddegrader?
Solar panels block light, which means that dual use systems involve trade-offs between crop yield, crop quality, and energy production.[7] Some crops/livestock benefit from the increased shade, obviating the trade-off,[8] such as green leafy vegetables, and spices such as turmeric and ginger, whereas staple crops such as wheat, rice, soybeans or pulses require more sun.[9] Agrivoltaics has also been used at scale in arid and semi-arid regions to stabilize soils, reduce dust storm intensity, increase vegetation cover, provide forage for livestock, and curb desertification, notably in northern China.[10][11]

Hvis man bruger KI konsekvent, er det så en stor kognitiv straf?
Det vil stadig være dyrere, end at bruge samme begreb som på engelsk. Og det er ikke rigtig realistisk at få danskerne til at bruge det konsistent, når man konstant vil blive bombarderet med den engelske version i den engelske faglitteratur.

danske husholdninger og mindre erhverv øger sit elforbrug ved eksempelvis at købe en elbil eller skifte gasfyret ud med en varmepumpe på el.
Så efter at enhver videnskabsmand og hans moster i årtier har sagt at vi alle skal og vil skifte til elbil og varmepumpe, på grund af global opvarmning og net zero carbon, så er systemet overrasket over at vi skifter til elbil og varmepumpe?

Det ville også være passende at en dansk avis brugte den danske forkortelse, KI, istedet.
I en meget snæver forstand, ja så KI=kunstig intelligens. Meeen - der er en relativt stor kognitiv straf for at skulle huske 2 forskellige forkortelser for et begreb, og huske at de er det samme begreb. Især for et emne som AI, hvor stort set al faglitteraturen er på Engelsk. Så jeg er stor tilhænger af at det danske sprog importerer “AI”, i stedet for at bruge “KI”.

Hvis bare der var noget som Rusland kunne gøre, for at få Ukraine til at holde op med at angribe. Kan i hjælpe - jeg og Putin er helt blanke for ideer.

Og sikkert med forhindringer af antiluftskyts på vejen.
Rusland er så stort at Ukraine kan flyve uden om antiluftskyts. Især efter at Ukraine har gået målrettet efter at ødelægge flest muligt Russiske antiluftskyts-systemer i mange måneder.

Det er en dum artikel - det ville være bedre bare at ignorere Bezos. Bezos laver et retorisk fif, og taler antageligt om US federal income tax. Ikke moms (VAT) og lignende. Som de fattige betaler masser af.
Desuden inkluderer den halvdel som ikke betaler skat jo åbenlyst børn, studerende, og gamle. Så længe disse ikke er isoleret fra statistikken, så er det meningsløst.
Som artiklen også selv skriver:
Faktisk viste en beregning fra to fremtrædende økonomer ved University of California i Berkeley, Emmanuel Saez og Gabriel Zucman, i 2019, at de 400 rigeste familier i USA havde en effektiv skatterate på 23 procent - mod 24 procent for den dårligst lønnede halvdel af befolkningen.
Så Jeff Bezoz’s indlæg har mere karakter af en troll, end et sagligt indlæg.

Et er at de vælger ham ind, et andet er at han ikke røg ud på røv og albuer da han benådede den der stormede kongressen !
Tja. Det var jo Trump som ledte dem i forbindelsen med stormen. Problemet var valget - benådningen var vel forventelig.
på Richter-skalaen
Sådanne tal er stort set altid på moment magnitude skalaen. Man bruger ikke Richter-skalaen i dag. Det er som regel journalisterne som er nogen hatte, og fejlagtigt skriver at det er på Richter-skalaen.
Det er simpelthen jeres tørretumbler som har skabt jordskælvet!? Skammer i jer ikke? Der er jo nogen som har fået revner i deres hus.

AI er også fantastisk til læring. Hvis der er et emne som du ikke kender, så kan du lære om det via en spørgsmål-svar session. Så du kan altid få svar på lige præcis den retning, hvor din læring er. Det er langt, langt bedre end at skulle prøve at finde svaret på et spørgsmål ved at slå op i en bog. Det er som at have en personlig tutor som altid er klar.
Det kræver dog at du ved, hvordan man opbygger sin egen forståelse for et nyt emne. At du har lært at lære. Hvilket er åbenlyst for mig, men nok ikke for alle.

“Da vi startede projektet helt tilbage i 2015, havde vi ikke fået den tyske byggetilladelse endnu. Den har vi så fået efterfølgende, efter vi var en tur forbi den tyske højesteret, og nogle af de betingelser, som er kommet i den byggetilladelse, gør, at det bliver svært at nå den tidsplan, vi havde håbet på”, siger han.
Kravene er blandt andet, at man ikke må arbejde i tysk farvand hele året rundt, og at man ikke må “larme ret meget”, fortæller direktøren.
Fra hvad jeg læse og taler med mine tyske venner om, så er det meget normalt for Tyskland. Der er meget mere bureaukrati end i Danmark, så store projekter tager længere end de burde. Og alt kan og vil blive appelleret i retssystemet.

deleted by creator

for Windows-licens, installation og Norton-licens.
Hvor meget af de 800kr er
Mht 2), så er det nok ikke trivielt, for halv-custom builds som Føniks selv laver. Men for en Asus-maskine, som laves i 1000-vis af identiske eksemplarer, så vil installations-udgiften nok være minimal. De har jo sikkert bare et installations-script, som kører næsten helt uden manuel indblanding.

Hvor meget sparer man, i forhold til en identisk bærbar med Windows installeret? Jeg havde indtryk af at OEM Windows ikke var særligt dyrt. eBay har diverse Windows 11 licenser til ~200DKK. Så det er jo ikke meget sparet. Og så har du ikke en billig Windows-licens - som jo stadig er rar at have, så du kan dual-boote for at bruge det ene program som ikke virker på Linux.
Og der er jo tit bloatware som McAfee, som PC-producenten får penge for at inkludere. Fordi McAfee så tjener penge når brugeren klikker på “din PC er i fare, betal os penge nu!”. Jeg gætter på at disse indtægter kunne være cirka de samme som prisen på en Windows-licens. Og denne bloatware er jo ligemeget for super-brugere, som jo alligevel starter med at geninstallere Windows eller installerer Linux. Så måske vil disse PC’er uden Windows slet ikke være billigere?

Det var… interessant… at høre den engelske tekst to speech på telefonen prøve at udtale den danske tekst.
Er det bare fordi jeg har sat interface-sprog på min telefon til engelsk. Fik i det udtalt på dansk?
An LLM has an internal state while predicting text. The “next token” chosen takes that state - a model of the world - into account. So a LLM is predicting the next token based on a world model and the previous text.
Saying that it is “only predicting the next token”, without more context, while technically true is very misleading.