• 2 Posts
  • 273 Comments
Joined 3 months ago
cake
Cake day: March 18th, 2026

help-circle


  • Ville agrivoltaics virke på vores breddegrader?

    Solar panels block light, which means that dual use systems involve trade-offs between crop yield, crop quality, and energy production.[7] Some crops/livestock benefit from the increased shade, obviating the trade-off,[8] such as green leafy vegetables, and spices such as turmeric and ginger, whereas staple crops such as wheat, rice, soybeans or pulses require more sun.[9] Agrivoltaics has also been used at scale in arid and semi-arid regions to stabilize soils, reduce dust storm intensity, increase vegetation cover, provide forage for livestock, and curb desertification, notably in northern China.[10][11]







  • Det er en dum artikel - det ville være bedre bare at ignorere Bezos. Bezos laver et retorisk fif, og taler antageligt om US federal income tax. Ikke moms (VAT) og lignende. Som de fattige betaler masser af.

    Desuden inkluderer den halvdel som ikke betaler skat jo åbenlyst børn, studerende, og gamle. Så længe disse ikke er isoleret fra statistikken, så er det meningsløst.

    Som artiklen også selv skriver:

    Faktisk viste en beregning fra to fremtrædende økonomer ved University of California i Berkeley, Emmanuel Saez og Gabriel Zucman, i 2019, at de 400 rigeste familier i USA havde en effektiv skatterate på 23 procent - mod 24 procent for den dårligst lønnede halvdel af befolkningen.

    Så Jeff Bezoz’s indlæg har mere karakter af en troll, end et sagligt indlæg.






  • “Da vi startede projektet helt tilbage i 2015, havde vi ikke fået den tyske byggetilladelse endnu. Den har vi så fået efterfølgende, efter vi var en tur forbi den tyske højesteret, og nogle af de betingelser, som er kommet i den byggetilladelse, gør, at det bliver svært at nå den tidsplan, vi havde håbet på”, siger han.

    Kravene er blandt andet, at man ikke må arbejde i tysk farvand hele året rundt, og at man ikke må “larme ret meget”, fortæller direktøren.

    Fra hvad jeg læse og taler med mine tyske venner om, så er det meget normalt for Tyskland. Der er meget mere bureaukrati end i Danmark, så store projekter tager længere end de burde. Og alt kan og vil blive appelleret i retssystemet.




  • Hvor meget sparer man, i forhold til en identisk bærbar med Windows installeret? Jeg havde indtryk af at OEM Windows ikke var særligt dyrt. eBay har diverse Windows 11 licenser til ~200DKK. Så det er jo ikke meget sparet. Og så har du ikke en billig Windows-licens - som jo stadig er rar at have, så du kan dual-boote for at bruge det ene program som ikke virker på Linux.

    Og der er jo tit bloatware som McAfee, som PC-producenten får penge for at inkludere. Fordi McAfee så tjener penge når brugeren klikker på “din PC er i fare, betal os penge nu!”. Jeg gætter på at disse indtægter kunne være cirka de samme som prisen på en Windows-licens. Og denne bloatware er jo ligemeget for super-brugere, som jo alligevel starter med at geninstallere Windows eller installerer Linux. Så måske vil disse PC’er uden Windows slet ikke være billigere?